FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Budowa znaku krótkofalarskiego
Autor Wiadomość
SQ9KFZ 
Administrator


Znak: SQ9KFZ
Lokator: JO90NU
Dołączył: 21 Sty 2010
Posty: 3316
Skąd: Częstochowa
  Wysłany: 2010-02-19, 19:37   Budowa znaku krótkofalarskiego

Znak wywoławczy to oznaczenie operatora, identyfikator jego osoby w świecie. Jest unikatowy, gdyż inna osoba na świecie nie może mieć takiego samego.


Znaki wywoławcze zbudowane są z trzech części:

* PREFIKS - to literowy (lub cyfrowo-literowy) skrót określający kraj, z którego nadaje operator. Listę prefiksów znajdziesz tutaj.
* CYFRA określająca okręg wywoławczy lub czasem inny kraj o takim samym prefiksie (np. w Polsce SP2 oznacza operator pracujący z pomorza).
* SUFIKS - jedno-, dwu- lub trzyliterowy indywidualny identyfikator operatora

Np: znak SQ2HRJ > oznacza > SQ to prefiks Polski, 2 to numer okręgu wywoławczego, HRJ to trzyliterowy sufiks (niepowtarzalny dla prefiksu SQ).


W Polsce używane są następujące prefiksy:

* SP - stacje indywidualne i klubowe
* SQ - stacje indywidualne
* SR - przemienniki, radiolatarnie i inne stacje bezobsługowe
* SN, 3Z - stacje okolicznościowe
* SO - obcokrajowcy przebywający czasowo w Polsce
* HF - zastosowania specjalne

Po prefiksie występuje część numeryczna, związana z podziałem administracyjnym kraju i określająca okręg krótkofalarski.

Ostatnim elementem znaku jest sufiks, który jest jednoznacznym identyfikatorem stacji i nie może się powtarzać w zakresie całego prefiksu (nawet w różnych województwach). W przypadku stacji klubowych, pierwsza litera sufiksu determinuje rodzaj klubu:

* K - kluby LOK
* P - kluby PZK
* Z - kluby ZHP
* Y - pozostałe kluby

Opcjonalnym elementem znaku jest tzw. łamanie, które może oznaczać następujące sytuacje:

* /p - stacja pracuje ze sprzętu przenośnego lub innego miejsca we własnym województwie (np. SP2AAA/p)
* /m - praca z pojazdu ruchomego (statek na wodach terytorialnych, samochód, rower, pociąg) (np. SQ4BBB/m)
* /cyfra - praca chwilowo z innego okręgu (np. SP5CCC/9)
* /mm - praca ze statku na wodach międzynarodowych (np. SP1WWW/mm).
* /am - praca z powietrza (bez dodatkowego pozwolenia radiowego w przypadku paralotni, jednak może być potrzebna dodatkowa zgoda na pracą z samolotu) (np. SP7EEE/am).
* /d - praca z miejsc katastrof i klęsk żywiołowych (z ang. disaster, katastrofa, np. SP9ABC/d)
_________________
Nie znam się w temacie, więc się wypowiem!
Anal jest do dupy!
 
 
Marcin 


Znak: Marcin
Dołączył: 07 Paź 2011
Posty: 15
Skąd: Skierniewice
Wysłany: 2011-10-07, 15:31   Re: Budowa znaku krótkofalarskiego

SQ9KFZ napisał/a:

* /am - praca z powietrza (bez dodatkowego pozwolenia radiowego w przypadku paralotni, jednak może być potrzebna dodatkowa zgoda na pracą z samolotu) (np. SP7EEE/am).


Na pracę /am nie jest potrzebne żadne dodatkowe zezwolenie - chyba że właściciela samolotu :-) Jeżeli się mylę, to będę wdzięczny za wskazanie odpowiednich regulacji w tym względzie. Pozdrawiam.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Ładowanie strony... proszę czekać!
Theme phore v 0.2 created by Kisioł & Sklep internetowy modified by pietrex
Strona wygenerowana w 0,154 sekundy. Zapytań do SQL: 9