To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
36 FM - Częstochowska Grupa Radioamatorska
36 FM - Częstochowska Grupa Radioamatorska

Ogólnie o Krótkofalarstwie - Budowa znaku krótkofalarskiego

SQ9KFZ - 2010-02-19, 19:37
Temat postu: Budowa znaku krótkofalarskiego
Znak wywoławczy to oznaczenie operatora, identyfikator jego osoby w świecie. Jest unikatowy, gdyż inna osoba na świecie nie może mieć takiego samego.


Znaki wywoławcze zbudowane są z trzech części:

* PREFIKS - to literowy (lub cyfrowo-literowy) skrót określający kraj, z którego nadaje operator. Listę prefiksów znajdziesz tutaj.
* CYFRA określająca okręg wywoławczy lub czasem inny kraj o takim samym prefiksie (np. w Polsce SP2 oznacza operator pracujący z pomorza).
* SUFIKS - jedno-, dwu- lub trzyliterowy indywidualny identyfikator operatora

Np: znak SQ2HRJ > oznacza > SQ to prefiks Polski, 2 to numer okręgu wywoławczego, HRJ to trzyliterowy sufiks (niepowtarzalny dla prefiksu SQ).


W Polsce używane są następujące prefiksy:

* SP - stacje indywidualne i klubowe
* SQ - stacje indywidualne
* SR - przemienniki, radiolatarnie i inne stacje bezobsługowe
* SN, 3Z - stacje okolicznościowe
* SO - obcokrajowcy przebywający czasowo w Polsce
* HF - zastosowania specjalne

Po prefiksie występuje część numeryczna, związana z podziałem administracyjnym kraju i określająca okręg krótkofalarski.

Ostatnim elementem znaku jest sufiks, który jest jednoznacznym identyfikatorem stacji i nie może się powtarzać w zakresie całego prefiksu (nawet w różnych województwach). W przypadku stacji klubowych, pierwsza litera sufiksu determinuje rodzaj klubu:

* K - kluby LOK
* P - kluby PZK
* Z - kluby ZHP
* Y - pozostałe kluby

Opcjonalnym elementem znaku jest tzw. łamanie, które może oznaczać następujące sytuacje:

* /p - stacja pracuje ze sprzętu przenośnego lub innego miejsca we własnym województwie (np. SP2AAA/p)
* /m - praca z pojazdu ruchomego (statek na wodach terytorialnych, samochód, rower, pociąg) (np. SQ4BBB/m)
* /cyfra - praca chwilowo z innego okręgu (np. SP5CCC/9)
* /mm - praca ze statku na wodach międzynarodowych (np. SP1WWW/mm).
* /am - praca z powietrza (bez dodatkowego pozwolenia radiowego w przypadku paralotni, jednak może być potrzebna dodatkowa zgoda na pracą z samolotu) (np. SP7EEE/am).
* /d - praca z miejsc katastrof i klęsk żywiołowych (z ang. disaster, katastrofa, np. SP9ABC/d)

Marcin - 2011-10-07, 15:31
Temat postu: Re: Budowa znaku krótkofalarskiego
SQ9KFZ napisał/a:

* /am - praca z powietrza (bez dodatkowego pozwolenia radiowego w przypadku paralotni, jednak może być potrzebna dodatkowa zgoda na pracą z samolotu) (np. SP7EEE/am).


Na pracę /am nie jest potrzebne żadne dodatkowe zezwolenie - chyba że właściciela samolotu :-) Jeżeli się mylę, to będę wdzięczny za wskazanie odpowiednich regulacji w tym względzie. Pozdrawiam.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group